Världscup Tjeckien och VM-förberedelser 2012

Det är alltid lika skönt att dra på sig det blågula stället och få springa i tuff konkurrens. Tyvärr lyckades jag inte upprepa min seger från senast, då på Euromeeting.

Vi åkte ned under torsdagen för att bekanta oss med terrängen inför tävlingarna, först ett lugnt pass direkt vi kom ner och sen model event på fredagen.

 

Medel;

Första loppet var det medel och eftersom jag inte har sprungit någon annan världscup i år blev jag lottad att starta i början av fältet och ganska så långt ifrån det seedade fältet.

Under uppvärmningen kände jag att jag inte hade riktigt bra krut i benen dock kände jag mig ändå säker på min uppgift.

Jag lyckades inte få några bra stråk och därför tappade jag onödig tid, som jag tror att jag inte tappat om jag startat senare. Jag gjorde en stor bom på 15:e kontroller, där jag gjorde ett parallellfel i ringen vilket resulterade i 80sek bom och dessförinnan hade jag gjort ca 20sek på en sluttningskontroll. Jag sprang bättre och bättre men hade otur med stråken och lite vägval resten av hela banan och tappade där med tid.

46:a blev placeringen och hela 5,37 efter segraren Pasi från Soumi.

 

Lång Jaktstart;

När jag vaknade så kändes det genast mycket bättre än under medeln och detta gjorde att jag blev ordentligt taggad inför dagens uppgift som bestod av 16,7km och nästan 800meters stigning.

Jag tog kommandot ganska tidigt i loppet eftersom jag verkligen ville ge järnet från start för att plocka så många placeringar som möjligt. Tyvärr startade jag försent för att ha någon chans med slutstriden att göra och fick istället försöka göra ett så bra lopp som möjligt.

Jag plockade hela tiden löpare efter löpare och känslan i kroppen var god under hela den långa banan och jag orkade trycka på fysiskt där det behövdes.

Jag är lite besviken att jag inte utmanade kroppen ännu mer än vad jag gjorde, men jag är väldigt nöjd med prestationen i helhet.

 

Slutsatsen som jag drar efter helgen i Tjeckien är att det är otroligt viktigt att gå rätt i den tuffa konkurrensen och det gäller verkligen att ha en bra dag fysiskt som tekniskt.

Tyvärr kunde jag inte göra ett bra lopp på medeln som hade gjort att jag hade fått ett bättre utgångsläge inför jaktstarten och synd eftersom att formen var det inte något fel på under lången.

 

Nu har jag dragit vidare till Schweiz för förberedande läger inför VM nästa år och här kommer jag tillbringa veckan och avsluta den med en ny världscupchans.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0