Smålandskavlen

I helgen avgjordes smålandskavlen utanför Mariannelund i Småland. Eftersom vi var regerande mästare på denna stafett var vi extra sugna som lag på att återuppleva segerns sötma.
Vi åkte ned under lördagen, några passade även på att få en titt i skogen för att få en uppfattning av vad som väntade. Eftersom jag har bott i Eksjö i över 4 år kände jag mig ganska så säker på vad som krävdes. Väl på plats vid boendet började tävlingsinstinkten komma igång och det var ett härligt GO i laget.
Smålandskavlen är lite speciell eftersom det är två stycken nattsträckor och sen tre dagsträckor med omstart på morgonen efter. Detta gör att det är extra viktigt att ligga med bra efter natten för att kunna ha en möjlig chans på segern dagen efter. Det var det som vi lyckades extremt bra med förra året då vi tog ledningen redan på natten och sen sprang solo på dagen. Tyvärr lyckades inte våra nattlöpare (Carlsson, Scary) fullt ut idag vilket gjorde att vi låg en bit efter täten ut på dagen. Detta gjorde dock inte att vi blev avtaggade att köra på dagen utan tvärtom så såg vi möjligheten att plocka lag efter lag, vilket vi sedan gjorde.
Öystein kunde inte starta bättre, han sprang jämnt med täten och plockade massor med lag. Fille sprätte iväg så gruset yrde över grusplanen påväg mot startpunkten och fortsatte i samma stil. Men nu var det inte lika lätt att plocka lag utan han valde istället att plocka in tid på täten, härligt!!
När jag fick ge mig ut var det ett bra läge jag fick, gick ut som nummer 9:a ca 7min efter ledande Liljequist. Jag inledde bra med kontroll 1 och 2, sen påväg till 3:an kommer den bom som jag grämer mig över, en liten höjd på sluttningen som jag "bara" ska gå ner och plocka. Men som sagt det är inte "bara" att göra det, jag tyckte att jag var jätte noggrann när jag gick av stigen men jag fick inte kontrollen för det, istället springer jag runt och letar/försöker läsa in mig och innan jag hittat kontrollen har jag blivit omsprungen av Halden och tappat ca 1.45min. Efter denna bom kommer jag in i loppet bra och jag fajtas med Parma, Halden och Denseln länge längs banan. In mot kontroll 12 läser jag lite fel och gör dessvärre en 30sek bom vilket gör att Halden och Denseln glider ifrån. Jag och Parma trycker sedan hårt mot 13:e och får där syn på Denseln igen men Halden är borta. När ca 1km återstod så kommer även Pan-Kristianstad in i klungan, medans denseln försvinner på en längre gaffel. Jag låg och och försökte skapa en lucka mot de övriga lagen och tycker att jag börjar få det när den vanliga oturen för mig infaller på sista sträckan. Jag åker på en lång gaffel på tredje sista och parma och Pan bara springer vidare utan att vika av dit jag ska. Förbannad blev jag men fortsatte att hålla speeden uppe ifall de skulle ha lite längre på sluten, men tyvärr inte.  Jag tappade ca 50sek på de två lagen och det är verkligen tråkigt att det avgörs på 3:e sista även om det jämnar ut sig i längden. Fick istället springa in på 9:e plats(som jag gick ut på) och då ca 7min efter Kalevan Rasti.
Vi gjorde en väldigt bra laginsats på dagen men tyvärr höll vi inte riktigt på natten...
Foto: Magnus Rajan
Resultat: http://www.smalandskavlen.nu/dokument/upload/2011_Officiella%20resultat.pdf


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0