Silva league final och VM-uttagning

I helgen som gått var det de två avslutande tävlingarna av Silva League. Jag var sugen på att tävla trots den stora tömningen som var under EM.

Under fredagen åkte vi upp mot Hälsingland för boende på Skålsjögården, ett naturnära boende utan både TV och telefontäckning. Lite skönt faktiskt.

 

Lördagen kom och det var då dags för medel. Jag var riktigt taggad för att prestera då jag visste att VM-platser stod på spel. Jag fick också en bra inledning på loppet, men tyvärr höll den bara i sig till 6an. På väg mot 7an så får jag syn på ett jättestor sten och enligt kartan ska det vara en precis vid kontrollen. Jag styr mot den men tyvärr är det den lilla stenen på väg mot kontrollen och jag gör därför ett misstag som kostar över minuten. Efter denna bom blir jag rejält stressad och ligger sedan efter i kartläsningen och därför kommer det flera bommar. Detta gör att jag till slut hamnar långt ner i resultatlistan och långt ifrån nöjd. Men jag knyter näven för att ladda om inför långdistansen dagen efter.

 

Karta: http://www.tulospalvelu.fi/gps/SL20120526H21E/

 

Resultat: http://obasen.nu/winsplits/online/sv/default.asp?page=table&databaseId=21194&categoryId=2

 

Jag var förberedd på en tuff bana och ännu värre blev det med den värme som var. Under uppvärmningen så kände jag att kroppen svarade bättre än under gårdagen och det var ett glädjande besked. Jaktstart (ut som 6:a) med 13km stod på programmet, jag och Mats Troeng skulle starta på samma sekund och Erik Rost 18sekunder efter oss. Jag bestämde mig för att gå ganska så hårt i början för att Erik skulle få springa ännu fortare för att ta ikapp oss. Jag tog kommandot och styrde fram till 3:an, men sen insåg jag att det inte skulle gå att göra något såhär tidigt på banan så jag körde lite avvaktande på kortsträckorna och la mig sedan sist in till kontrollen där 4-km-sträckan började. Ute på långsträckan försöker jag trycka på lite hårdare för att göra både Erik och Mats möra, och jag märker att Mats börjar få lite problem på vägen. Detta gör att jag får lite extra energi samtidigt som jag känner att jag själv börjar också tröttna. Men efter en gel och lite vatten vid varvningskontrollen kommer den ork som jag behöver för att avgöra mot Erik och till 15:e kontrollen trycker jag till lite extra och får en lucka direkt och kan sedan springa i mål som total-5a i årets Silva League efter att passerat Kratov någonstans under banan.

Karta: http://www.tulospalvelu.fi/gps/SL20120527H21E/

 

Resultat: http://obasen.nu/winsplits/online/sv/default.asp?page=table&databaseId=21220&categoryId=1

 

Under Söndagskvällen när jag och Frida avnjut en god middag hemma hos David och Lena fick jag ett glädjande samtal från landslagsledningen. Jag var uttagen till VM-truppen i Schweiz, dock inte på någon distans ännu utan jag och Erik ska göra upp om sista platsen på långdistansen nere i Schweiz under världscupen och precamp. Jag anade att det var tight mellan oss och det känns rättvist att vi ska springa om det på en relevant tävling, både vad gäller terräng och distans.

Nu är det full uppladdning mot VM som gäller, jag utgår från att jag får chansen och då ska jag vara beredd att ta den!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0