EM-SILVER

Onsdag för snart två veckor sedan var avstampet för ett intensiv period, med start uppe i Orsa grönklitt. Det var då vi samlades för att sammansvetsa laget inför mästerskapet på hemmaplan.

Jag hade då ganska många dagar innan jag hade min första tävlingsdag, som var på tisdagen nästan en vecka efter. Under dessa dagar var det pyssel, träningar, spel och annat roligt som fördrev tiden.

 

Det blev snabbt tisdag och jag det kändes i kroppen att det var dags för mästerskapsdebut som senior. Dock inte så nervöst som jag trodde utan en ganska skön känsla.

Jag fick en bra start på loppet men tyvärr varade det bara till kontroll 9, här var det en svår skråsträcka där det inte fanns så mycket detaljer att läsa på. Jag springer på bra men blir osäker när jag börjar närma mig kontrollen. Stannar upp och blir osäker på om jag ska upp eller ner, men efter ca 40sekunder får jag kontrollen. Nu blev känslan inte lika trygg som innan utan jag blir ganska så stressad och gör ytterligare en bom på 10:an, men här går det ca 1 minut. Efter denna miss tar jag ett djupt andetag och säger tyst för mig själv, nu måste jag lugna ner mig och börja orientera säkert igen. Efter dessa två bommar kommer jag in bra i tekniken igen och kan sedan springa i mål som 8:a, 3 minuter efter min heatsegrare Anders Nordberg från Norge. Lite besviken över misstagen direkt efter men det viktigaste var att ta sig vidare till finalen som var 3 dagar senare.

Foto: Frida Bakkman

Resultat från Kvalet; http://www.obasen.nu/winsplits/online/sv/default.asp?page=table&databaseId=21001&categoryId=2

Karta och GPS: http://www.tulospalvelu.fi/gps/20120515EOCLongMQ-B/

 

Det blev snabbt fredag och då var det dags för min tur igen, nu stod det 15,4km på schemat med minst 630m stigning längs banan. Kroppen kändes pigg och jag visste vad jag skulle göra under loppet.

Jag startade bra, hade en bra känsla både i kroppen och i tekniken. Det fortsätter ca halva banan, sen börjar orken tryta i uppförsbackarna. Det blev jobbigare och jobbigare men försökte knyta ihop näven och kämpa så mycket det bara gick. Tyvärr gör jag en minutmiss på kontrollen före varvningen vilket blir väldigt kostsam för mig i slutändan, denna miss kostade mig sedan 7 platser i resultatlistan vilket är grymt trist.

Så här några dagar efter långfinalen är jag rätt så besviken att jag inte kunde genomföra ett bättre lopp än vad jag gjorde, jag hade medalj i sikte men denna dag var jag långt ifrån denna målsättning. Men jag har fått med mig mycket lärdomar, på ett mästerskap måste allting klaffa för att ta medalj och att lyckas med detta första gången man får chansen är ännu svårare.

Det blev till slut en 22:a plats och hela 7:43min upp till suveränen Olav Lundanes från Norge.

 

Resultat från Finalen: http://www.obasen.nu/winsplits/online/sv/default.asp?page=table&databaseId=21036&categoryId=0

Karta och GPS: http://www.tulospalvelu.fi/gps/20120515EOCLongMQ-B/

 

Under fredagskvällen fick jag även beskedet att jag inte var någon av de sex svenska löparna som fick chansen under söndagens stafett på lugnet. Men ledarna sa till mig att vara beredd på start om något skulle inträffa under de kommande dygnet. Besviken som jag blev försökte jag ändå ladda för att eventuellt springa stafetten. Så under lördagens sprint så gick jag och hoppades på att få chansen. Det publiktryck som sprintlöparna möttes av under sina medaljlopp gjorde mig ännu mer sugen.

När jag sedan kommer tillbaka till boendet på lördagseftermiddagen stack jag ut för att springa lite för att känna på benen i ca 40min, det kändes riktigt bra. Ännu bättre när jag senare fick jag beskedet att jag fick hoppa in i lag 2 tillsammans med Jonas Leandersson och Anders Holmberg, ett starkt lag och jag kände direkt att chansen till medalj finns fortfarande.

 

Ut mot TC på söndagen började nervositeten komma krypande, men jag kände mig väldigt trygg på vad jag skulle göra. För mig handlade det om att ge ett så bra läge till slutmannen Anders Holmberg som möjligt. Under uppvärmningen hade jag en riktigt bra känsla och jag var riktigt taggad för revansch!

Guldmedaljören från sprinten Jonas Leandersson sprang riktigt bra på första och växlade ut mig som 11a, 33sekunder bakom. Jag visste att ettan var gafflad och tog det relativt lugnt dit, spikade den och sen släppte jag på tyglarna för att kunna ta in så mycket tid som möjligt.

Jag får tätkänning redan vid 2:an där jag ser alla lagen som gick ut framför mig, plockar några platser till 3:an innan det är dags för några svåra kontroller igen. Jag tar initiativet på min gaffel och plockar mina kontroller prickfritt. Gör dock en 20meters bom på kontroll 7 men annars helt prickfritt. Fortsätter och jaga hårt i skogen på känner mig riktigt stark.

På långsträckan mot varvningen (bocken ovanför målet) går det riktigt fort och jag får slita efter min hårda öppning. Efter varvningen var det bara att köra så hårt det bara gick, dock noggrann orientering för att inte göra något misstag i sluttningen ner mot målet. På väg mot sista kontrollen möter man jublet och det är en mäktig känsla som gör att jag bara vill springa fortare och fortare. Jag ger allt vad jag har på spurten och växlar ut Holmberg som 5a endast 7 sekunder efter täten.

Nu börjar en nervös väntan innan avgörandet. Har nog aldrig varit så nervös som jag var när vi väntade på Holmberg, men det var nog också den häftigaste känslan när vi tog i mot honom i målområdet efter han har gjort en grym slutsträcka och fört in oss på andra plats, bara sekunder från guldet. En grym laginsats och en oförglömlig dag som gett mersmak, nu siktar jag på fler medaljer i kommande mästerskap!

Foto: Frida Bakkman

Karta och GPS: http://www.tulospalvelu.fi/gps/20120520EOCRelM2/

Resultat: http://www.eoc2012.se/wp-content/uploads/2012/05/eoc2012-relay-men.pdf

Hela sändningen från svt1: http://svtplay.se/v/2803964/orientering/em_-_staffet__herrar?sb,p104184,1,f,-1

Lär mer:

http://orientering.se/nyheter/em-silvertillsverigesherrar/

http://orientering.se/nyheter/webb-tvstudioemdel7/

http://www.orientering.se/distriktssidor/stockholmsorienteringsforbund/nyheter/nyheterfrandistriktet/em-silvertillfredrikjohanssonochandersholmberg/

http://www.expressen.se/sport/em-silver-till-sveriges-andralag-i-stafetten/

http://www.dn.se/sport/svensk-doldis-fixade-em-silver

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0