Precamp till semester

Igår kom jag hem från en underbar minisemester nere i 35gradiga Krk, Kroatien. Här var det blandade aktiviteter så som tennis, cykling, bad, solning(?) och snorkling. Konstant svettig under dagarna men det var skönt att få lite annat att tänka på dett tag.
 
Innan resan till Kroatien började var det Världscupstävlingar och precamp med landslaget nere i Schweiz. Det blev dock bara en världscupstävling då jag avstog sprinten eftersom jag var osäker på hur vaden skulle reagera på underlaget. 
Lördagens medeldistans blev dock inte alls som jag hade tänkt mig, banan gick nästan hela tiden i en kuperad ravin där det gällde att satsa offensivt och vara riktigt stark. Kroppen kändes bra och jag pushade på, men slutade hela 4.56min bakom Schweizaren Kyburz. Tappade mycket tid på dåligt genomförda vägval och någon kontrollmiss vilket man inte får göra i denna konkurrensen. 
Resultat medel: http://www.postfinancesprint.ch/newstool/uploaded_files/00366Official%20Results%20World%20Cup%20%234..pdf
Istället för sprinten på söndagen så hängde jag med Vagnis på en topptur på morgonen, vi sprang upp 876höjdmeter(4,5km) och tog kabinbanan ner. Härlig tur kring fina alpängar.
 
Efter världscupshelgen var det dags för precamp och långtestet som som skulle avgöra om det var jag eller Rosten som får chansen på långdistansen på VM. Jag fick positiva besked på att jag behärksade tekniken inför det kommande testet och kroppen kändes också pigg och på hugget. 
Medans värmen kom smygande så gjordes de sista förberedelserna inför lången, genom att studera den gamla kartan och tanka i med vätska och energi. 
Jag fick en bra start och kände hur jag attackerade kontrollerna bra och genomförde sträckorna väl, men när kortsträckorna började dyka upp efter ca halva banan så fick jag inte samma flyt som innan och jag tappade tid. Jag fick kämpa med tekniken hela vägen in i skärmen och dessutom gjorde jag ett par större bommar. Med dessa tidstapp är jag inte alls nöjd med genomförandet av loppet och det räckte inte heller till en VM-plats. Erik var 26 sek respektive 59 sek snabbare på medel och lång. Surt med så små marginaler.
 
Nu blir jag istället reserv på plats och om jag skulle behövas vill jag vara i så bra form som möjligt. Under kommande vecka blir det därför en intervallvecka,10pass på 7dagar med start i morgon. Den 11e bär det av till Schweiz igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0