Bästa intervallveckan någonsin

Förra veckan körde jag intervallvecka, vilket innebar 10st pass med 1 vilodag i mitten. För att jag ska orka genomföra hela veckan på ett bra sätt så kör jag enbart på pulsen under varje pass. De dagar när jag kör två pass så satsar jag på totalt 20min i zon 5 (över 90 % av pulsen) och de pass när det bara är ett pass så är det 15min som gäller. Passen bestod av 3 cykel, 3 bana och 4 löpbandspass. Både på cykel- och löpbandspassen så startade jag varje intervall när jag var uppe i puls, vilket gjorde att passen inte blev särskilt långa. På banintervallerna valde jag istället att köra på längd vilket medförde att dessa pass blev lite längre.

 

Det här blev min absolut bästa intervallvecka någonsin och jag har proffslivet att tacka för detta. Genom att kunna vila mellan passen på ett sätt som inte var möjligt när jag studerade så hinner kroppen återhämta sig bra och därför kunde jag också körde fler pass än vad jag brukade göra.

 

Veckan som kommer nu så blir det en hel del distanspass på schemat och en träningsdag med Lidingö under lördagen i Stockholmsområdet. Ska bli kul att se om "kenyanerna" har blivit snabbare eller ej.

 

Jag känner på mig att detta kommer att bli ett riktigt bra år, NU KÖR VI!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0