Lång-SM

Ett av de stora målen för säsongen är nu över. Det gick inte exakt som jag ville, men jag är nöjd med min prestation i sig. Efter att ha legat däckad i onsdags och egentligen inte ett enda ordentligt träningspass på hela veckan så var jag väldigt seg i kroppen under kvalet och tyvärr blev jag även påmind av det under finalen.

Kvalet
Kände mig riktigt taggad inför dagens lopp och det var den här tävlingen som jag var mest nervös inför. Detta för att kval är kval och ibland kan därför vara svåra att hantera. Jag gjorde en bra plan dagen innan och skrev ned den för att jag lätt skulle kunna följa den.
På väg till samlingen blev jag rejält nervös men när jag väl kom fram och fick känna på atmosfären så släppte det och jag kunde fokusera på min uppgift för dagen. På uppvärmningen märkte jag ganska så fort att orken inte fanns där till 100% men jag kände att 8km ska inte vara några problem att springa.
Jag kom in i det flytet jag saknat i inledningarna i år och jag sprang riktigt bra i början genom att vara offensiv och säker. Till trean gör jag ett litet misstag som blir ganska så kostsamt, först väljer jag ett vägval runt en stor mosse då jag känner att jag måste spara lite energi för att kunna trycka på hela loppet. När jag sedan ska ned till kontrollen i sluttningen kommer jag fram till en stig som inte är med på kartan, därför tror jag att jag kommit längre ned och springer lite på den, innan jag fattar att jag inte kan vara på den. Där går någon minut innan jag fortsätter neråt och får min kontroll. När jag kommer hem och kollar på en gammal karta från 87 så finns stigen som jag var på med vilket gör att jag förstår vad jag gjort men det jag inte förstår är hur kartritaren kan ha missat den.
Efter denna miss kommer jag snabbt in i det igen, gör dock en liten krok på en skråkontroll några sträckor senare men tappar inte mycket tid på det. På långsträckan hemåt kom jag ihop med William Lind(han sprang i ett annat kvalheat) och då fick jag självförtroende att jag inte sprang så sakta som det kändes som.
När jag väl kom imål gick jag in som 2:a men slutade sedan som 3:a, ca 1.5minut efter David Andersson.
Nu var det bara att ladda om för det stora målet!
Resultat: http://www.obasen.nu/winsplits/online/sv/default.asp?page=table&databaseId=18573&categoryId=3
Final
Det var skönt att ha klarat av kvalloppet så pass bra och detta gav mig självförtroende inför dagens final. Känslan i kroppen var väldigt god på morgonen och ända fram till ca 20min in i loppet.
Jag kom till samlingen i god tid och väl där kände jag att idag kan det vara min dag, kände mig säker på hur jag skulle agera i skogen och vad jag var kapabel till. På uppvärmningen kändes det bra så känslan i kroppen växte inom mig och jag blev ännu mer sugen på att ge järnet.
När jag väl fick kartan i handen blev jag lycklig över att se så pass många långsträckor, det första jag tänkte var att här finns mycket tid att tjäna. Fick en riktigt bra start genom att spika de 5 första kontrollerna och vid 5an är jag även ledaren i loppet. På väx till 6:an gör jag ett dumt misstag som jag har svårt att släppa, jag tar helt rätt vägval men fortsätter förbi gölen innan jag avviker och här tappar jag ca minuten på de som går in innan gölen. På 7an gör jag en liten krok och även en liten på 9an. På långsträckan till 11an tycker jag runtvägvalet till vänster ser alldeles för långt ut och jag väljer därför ett rakt-på-vägval. Tyvärr trasslar jag lite väl mycket innan jag kommer ut på vägen, men därifrån springer jag bra. Sedan kommer några kortsträckor där jag spikar kontrollerna bra sen återigen en långsträcka. Här kan jag inte bestämma mig och bestämmer mig inte helt förrän jag är i höjd med sjön. Hade jag kunnat bestämt mig tidigare här så tror jag att jag inte hade tappat så mycket tid här. Efter det kom varvningen, här hade jag egentligen velat hoppa av, men ett kort sista varv stod på menyn. Frida påminnde mig om att det var rejält långa tider så det gällde att fokusera och kämpa hela vägen. Men direkt gör jag lite fel genom att köra höger till 19e och tappar onödig tid på slutet av sträckan. Sen gör jag några bra sträckor där jag känner flyt. Sen mot 23e kontrollen springer jag för dåligt och tyvärr blir jag av med bronsmedaljen här, jag skråar för sakta helt enkelt samtidigt som jag försöker hålla höjd vilket gör att jag kommer alldeles för högt upp och måste springa ned för att ta kontrollen.
Sumering av loppet: Riktigt bra inledning, men tyvärr räcker inte orken till att köra på så hela loppet. Men jag känner att jag genomfört loppet enligt planen och jag är grymt nöjd med en 5:e plats med den uppladdning som jag hade i veckan. Men jag är grymt revanchsugen och jag undrar hur bra det kunde blivit om jag fått köra mitt planerade upplägg även sista veckan.
Resultat: http://www.obasen.nu/winsplits/online/sv/default.asp?page=table&databaseId=18574&categoryId=1
Kartor finns i kartpärmen: http://www.flyingfred.com/kartor/
Nu laddas det mot nästa helg då fler chanser till SM-medalj kommer!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0