25manna till Effektivpass!

25manna
Den stora och roliga stafetten 25manna var den 8 oktober. Jag visste innan vi skulle ha chans om en topp 5 placering för det lag vi har på papparet är starkt och vi brukar liggar runt där med undagtag för förra året.
Filip som sprang första sträckan kunde ju inte göra en bättre start för laget genom att växla som tvåa, strax efter Uffe.
När det var min tur hade vi tappat en del tid och lite placeringar, men jag fick gå ut som nr.8 några minuter efter täten. Jag hade ändå förhoppning på att gå ut samtidigt som Olav, men Hazzan orkade inte riktigt följa Hausken på slutet av 23:e. Så istället fick jag göra ett sololopp.
Jag var osäker på hur kroppen skulle svara då jag hade vart lite förkyld efter hemkomsten från schweizlägret. Men kroppen svarade helt okej, dock kände jag av den höga farten som jag satt upp i början redan efter ca 25-30min löpning, men som tur var bara sträckan ca 8km, och en totalttid på strax över 40 så jag var aldrig orolig.
Tekniken funkade väldigt fint och jag tyckte jag tempoväxlade väldigt bra i den snabblöpta terrängen. Jag sprang förbi en finsktlag och skickade ut Annika på en sjundeplats. Vi slutade sedan på sjätte då Halden olyckligtsvis hade hoppat över en kontroll.

Spurten på 25manna.



Blodslitet
I helgen så gjorde jag en riktigt snabbvisit i vårt fina grannland Norge. Jag bestämde mig sent för att springa Blodslitet och jag var inte sugen på att sitta i en bil hela vägen från stockholm till fredrikstad. Därför bokade jag in flyg både dit och hem, vilket innebar lite stressande förhållanden efter tävlings slut, men nu först till loppet;
Veckan som gått fram till loppets start hade kännts för jäkla bra, då jag upplevt att jag haft en riktig toppform, både tisdag, onsdag och torsdag. Tyvärr kände jag inte riktigt av samma energiboooost på lördagen men krafterna fanns även där.
När startskottet gick blev det ganska så ordentlig rusning till en början då det var lång väg till startpunkten. Jag hann läsa in bra och var säker på vart jag skulle. Vi var ganska så många till en början på samma gaffel, men tyvärr gjorde vi ca 30sek på första kontrollen redan. Oflytet fortsatte tyvärr och springa lite kråkigt upp till den gemensamma kontrollen på första varvet, vilket för att jag tappar ytterligare kanske 30sek. Efter det springa jag bra i några kontroller, men sen kommer stenen vid branten, där jag gör ytterligare 1min, men här stämmer verkligen inte kartan och jag förstår inte hur de ritat alls här.
Andra varvet fortsätts i lite oflyt, dock en bra inledning i början men sen en onödig bom där jag blir lurad av en heldragen snitsel i terrängen som jag tror är det förbjudna på kartan, men inte då! Här går det ytterligare kanske 1min. Inte bra!!
Den sista korta slingan går bra och jag kommer ihop med Fille och vi har bra fart och går väldigt bra tekniskt.
När jag kommer in mot sista kontrollen på denna slingan blir jag nöjd när jag kunde räkna in namn som lundanes och wingstedt. Då tänkte jag, det är inte kört. NU KÖR VI!!
Ute på sista långa varvet börjar löpningen ganska så sakta, ingen vill riktigt ta kommandot men olav gör det till slut och jag märkte att många löpare har grym respekt för honom!!
In mot första kontrollen får jag syn på gruppen som gick ut nästan 2min före, vilket gör att jag ökar tempot och och efter långsträckan till tvåan är vi också ikapp dem. Sen händer det inte så mycket ändå fram tills varvningen då det återstår ca 2km. Förutom att längst bort på den långa loopen ropar fille till mig(som ligger strax bakom mig) "Frispark eller straff!!!" och jag svarar glatt "spelar ingen roll, jag sätter den i bôttre ändå!!"
Efter varvningen börjar en viss Runesson röra på sig, jag blev väldigt förvånad att han hade krafter kvar då jag inte riktigt ser honom som en långdistansare, men så fel jag hade idag. Han tar initiativet och får en lucka till oss andra, jag inser relativt snabbt att nu går tåget och jag gör rycket för att återansluta till honom. Vi två blir sedan själva mot näst sista med en lucka till bakomvarandra löpare, dock när vi har ca 100m kvar till skärmen dyker Lundis upp igen och vill vara med i fajten. På väg mot sista tar johan ett rundare vägval och kommer nedanför branten medans jag och olav kommer ovanför den och måste hoppa ner. Detta gör att jag tappar nödvändig mark mot dem båda och tyvärr hade jag inte benen för att kunna ta ikapp dem på spurten. Olav sprang in som andra löpare och johan som tredje, jag fick nöja mig med fjärdeplatsen. Anders Nordberg lyckades springa solo nästan hela banan och han vann välförtjänt för oss andra, imponerande!
Direkt efter loppet var det dags att slänga sig iväg på flygbussen igen för att hinna med planet från gardermoen. Jag hann och så här efteråt är jag grymt nöjd att jag åkte. Riktigt rolig tävling som bjöd på underbar terräng i strålande solsken. Detta är en tävling som jag kommer att återkomma till!!



Effetivpasset
Vad skulle man göra utan effektivpasset?? Idag gick jag och Frida ned till hallen för att träna effektivt och visst blev det de! Vi värmde först upp i 5min, sen körde vi 4*4min och sen nedvärmning i 5min. Vi vilade 1min mellan varje intervall vilket gjorde att tiden blev 30min totalt. Detta måste vara det effektivaste passet som kan göras, grymt!!! Testa och återkom...

Kommentarer
Postat av: david

Räkna aldrig bort Runken... ;-)



Mina pass senaste tiden snittar också runt 40min. Ofta 5 eller 6 gånger 4min med 1 min vila. Värmer upp 10 och varvar ner 3min. Effektivt är ordet!

2011-10-21 @ 20:03:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0